Koffer- en dragersysteem op motor monteren
Solide zijkoffers zijn de veiligste oplossing voor het bagagetransport op de motor. De montage van het complete koffersysteem illustreren wij aan de hand van het voorbeeld van componenten van Hepco & Becker.
- Koffermontage op de motor
- Koffer- en Dragersysteem monteren – aan de slag
- 01 – Bijrijdervoetsteunhouders demonteren
- 02 – Gemonteerde bovenste houder onder de achterkant
- 03 – Drager bij bovenste bevestigingspunt vastschroeven
- 04 – Hierna gaan we door met het bovenste achterste bevestigingspunt
- 05 – Bevestig de drager aan de voetsteun
- 06 – Dwarsverbinding voor stabilisatie van kofferdrager bevestigen
- 07 – Controleer de zitting en draai de schroefverbindingen vast
- 08 – Kofferopnames monteren
- De juiste omgang met koffers
Let op: De kofferdrager wordt eerst los voorgemonteerd en optimaal op de bike uitgelijnd. Spleten worden eventueel met vulringen gecompenseerd. Pas als de complete drager spanningsvrij en zo symmetrisch mogelijk op het voertuig zit, trek je alle schroefverbindingen volgens de instructies vast.
Koffermontage op de motor
Bagagetransportmogelijkheden vergroten de gebruikswaarde van de motor aanzienlijk – de vakantierit wordt pas echt leuk als je je gebruikelijke spullen en favoriete outfits niet hoeft te missen. Vooral als je met een bijrijder op pad gaat, zijn systeemzijkoffers die de beenvrijheid van de medereiziger niet belemmeren, een geweldige zaak.
De keuze aan verschillende koffertypen is groot. Voor toepassingen onder zware omstandigheden (bijv. voor reisenduros) zijn robuuste koffers geschikt. Wie op de gebaande paden blijft, heeft aan klassieke koffers van kunststof voldoende. Relatief nieuw zijn de zogenoemde softbags, een doorontwikkeling van de aloude zadeltas in combinatie met de bevestiging aan speciale systeemdragers – ideaal voor bijvoorbeeld supersportmotoren en retrobikes.
Voor de montage van het dragersysteem heb je een ruime werkplek met een schone ondergrond nodig. Je kunt alle onderdelen netjes op een groot stuk karton, een tapijt of een wollen deken uitbreiden.
De bike wordt met behulp van een paddockstand of de middenbok veilig opgebokt sleuteltip Basiskennis over paddockstands. Voordat je aan de montage begint, dien je eerst de montagehandleiding zorgvuldig door te lezen.
Hier laten wij aan de hand van een Ducati Multistrada zien hoe een Hepco & Becker "Lock It"-zijdrager wordt gemonteerd.
Koffer- en Dragersysteem monteren – aan de slag
01 – Bijrijdervoetsteunhouders demonteren
Op de voorbeeldmotor worden eerst de bijrijdervoetsteunhouders van het frame losgeschroefd, want met deze montagepunten maakt de kofferdrager aan de voorkant zijdelings contact.
02 – Gemonteerde bovenste houder onder de achterkant
De bovenste houder wordt door een beugel gevormd die bij de Ducati Multistrada voor het gemak gewoon met twee hulzen en schroeven onder de achterkant kan worden aangebracht. Bij veel modellen moet eerst het zadel worden verwijderd en moet de achterkant in delen worden gedemonteerd om de bovenste bevestigingspunten voor de kofferdrager links en rechts beschikbaar te maken. Bij de Ducati hoeft aan de verlichting niets te worden veranderd – bij sommige voertuigen moeten bijv. de knipperlichten worden verplaatst om ruimte te scheppen voor de koffers.
03 – Drager bij bovenste bevestigingspunt vastschroeven
Nu kan aan elke kant een dragerhelft worden geplaatst en op het bovenste bevestigingspunt van de eerder gemonteerde beugel worden geschroefd.
04 – Hierna gaan we door met het bovenste achterste bevestigingspunt
Daarna volgt het bovenste achterste bevestigingspunt direct op het voertuig. Hier wordt een huls geplaatst.
05 – Bevestig de drager aan de voetsteun
Nu kan de bevestiging voor het montagepunt onder de voetsteunhouder worden gefixeerd.
Links wordt de voetsteunhouder voor de bevestiging geplaatst en met langere schroeven aangebracht. Rechts wordt de voetsteunhouder eerst tegen het frame geplaatst, de bevestiging wordt daarvoor met twee hulzen als afstandsring vastgeschroefd.
06 – Dwarsverbinding voor stabilisatie van kofferdrager bevestigen
Achter wordt de kofferdrager door een dwarsverbinding (achter het spatbord) gestabiliseerd. De verbindingsbeugel wordt met elk twee schroeven tussen de rechter en linker zijdrager geschroefd.
07 – Controleer de zitting en draai de schroefverbindingen vast
Nu controleren wij of de los voorgemonteerde kofferdrager spanningsvrij en zo symmetrisch mogelijk op het voertuig zit. Geen voertuig is 100% hetzelfde – wanneer er spanningen of spleten bij de montagepunten ontstaan, moeten deze door verschuiven van de drager resp. met vulringen worden gecompenseerd.
In uitzonderlijke gevallen moet bij de drager ook wel een keer met een vijl een schroefgat worden verlengd of door voorzichtig buigen bij de bevestiging een afstand worden verkleind. Dat is altijd beter dan dat je de onderdelen met een schroef en geweld tegen elkaar aan gaat persen. Een gemonteerde drager die onder spanning staat, kan later scheuren vertonen! Pas als alles optimaal is uitgelijnd, worden alle schroefverbindingen definitief aangetrokken.
08 – Kofferopnames monteren
Om de koffers op de drager te kunnen inhaken, moeten de kofferopnames op de drager worden bevestigd. Zij worden bij de koffers van Hepco & Becker meegeleverd.
Let op: Vergeet niet de opnames bij een voertuigwissel weer los te schroeven (als je de koffers op de nieuwe motor wilt blijven gebruiken). Bij de nieuwe drager voor de volgende bike worden zij niet automatisch meegeleverd en moeten apart worden bijbesteld.
Controleer nu de pasnauwkeurigheid van de koffers op de opname en het sluitmechanisme Hang daartoe een koffer aan de ene kant en druk de koffer aan de andere kant in het sluitmechanisme. Als de koffer niet goed vastklikt, moeten de opnames op de drager nog een keer worden losgemaakt en uitgelijnd, totdat de werking 100% in orde is. Als de sleutel niet of nauwelijks in het slot omgedraaid kan worden, kan dat erop wijzen dat het mechanisme nog niet goed is uitgelijnd.
De juiste omgang met koffers
- Na de montage moet altijd voldoende afstand tot het uitlaatsysteem bestaan – met name als een accessoiredemper op het voertuig is gemonteerd. Altijd controleren!
- Daarnaast moet je de motor in stilstand meerdere keren zo ver als het kan inveren, het beste met twee personen, om te controleren of de koffers nergens tegenaan stoten, ook als je een keer door een kuil in het wegdek rijdt.
- Zorg ervoor dat je het toegestane totaalgewicht (zie kentekenbewijs) niet overschrijdt. Verdeel het gewicht gelijkmatig over beide koffers. Zware voorwerpen berg je in de koffer altijd voor en onderaan op. Een aanvullende topkoffer is alleen bedoeld voor lichtere bagage.
- De koffer zelf en de kofferopnames worden voor vertrek afgesloten. Zeer voorzichtige toerrijders kunnen de koffers met aanvullende sjorbanden aan de drager vastmaken – dat is met name handig als je over slechte wegen en paden zult rijden.
- Koffers kunnen de rij-eigenschappen van het voertuig veranderen. Bovendien wordt de motor hierdoor breder. Probeer in het begin op lage snelheid aan de veranderde omstandigheden te wennen en vermijd te nauwe doorgangen (ergens doorheen zigzaggen). Houd je aan de maximale snelheid van de kofferfabrikant (doorgaans 130 km/uur). Bij een overschrijding van de maximale snelheid kan het chassis onstabiel worden (slingeren) wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Het Louis Technisch Centrum
Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.
Let op!
Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.
Bedankt voor je begrip.