De motor opbokken met montageliften
Montageliften behoren tot de beste uitvindingen sinds mensen aan motoren sleutelen. Het is dan wel zaak dat je de goede hebt.
Let op: De video's zijn in het Duits.
- Basiskennis over liften
- Ondersteuning direct op de achterbrug
- Ondersteuning van prismabussen in de achterbrug
- Op de enkele swingarm
- Centrale lift
- Schaarhefbrug
- Heftafel
- Chopperlift
- Lift voor achterbrugas
- Middensteun
- Crossmotorlift
- Frontliften
- Spindelsteun
- Frontliftopzetstuk voor basisachterlift
- Frontliftopzetstuk voor basisachterlift
- Front-radiaaladapter/pensteunen voor basisachterlift
- Praktijktips voor beginners
Basiskennis over liften
Het is een zegen als een motor een middenbok heeft. Jammer genoeg zien motorfabrikanten bij veel modellen af van dit nuttige onderdeel. Soms om gewicht te besparen, of omdat de middenbok andere onderdelen zoals het uitlaatsysteem in de weg zit en soms gewoon om financiΓ«le redenen. Maar iedere motor moet af en toe op de bok worden gezet, bijvoorbeeld om de banden tijdens de winterstilstand te ontlasten en de motor omhoog te plaatsen. Of wanneer kettingonderhoud, servicewerkzaamheden en reparaties moeten worden uitgevoerd. Hieronder zie je hoe je je machine ook zonder middenbok van de grond krijgt.
Om de motor veilig op te heffen, biedt het assortiment van Louis ruime keuze uit verschillende montageliften. Het is allereerst van belang dat je een lift vindt die qua vorm en belastbaarheid past bij je voertuig en aan je eisen voldoet.
De drie basistypen geven aan, waar ze op een motor worden gebruikt:
- op het achterwiel,
- centraal in het midden
- of op het voorwiel.
Achterwiellift
Zoals de naam al zegt, krijg je met dit lifttype het achterwiel van de grond. Daarmee is dit een geschikte kandidaat voor kettingonderhoud en het demonteren van het achterwiel, maar niet voor demontage van de achterbrug. Want daarmee tillen bijna alle achterwielliften de motor op.
Ondersteuning direct op de achterbrug
Voorwaarden: past op conventionele achterbruggen met rechthoekige, ronde en ovale buizen Β· niet geschikt voor enkele swingarmen, driehoeksachterbruggen ('Softail'-cruiserachterbrug), sterk aflopende achterbruggen of achterbruggen die door het uitlaatsysteem worden bedekt Β· kentekenplaat mag niet op een ongunstige plaats zitten, zodat de lift bij het opbokken niet wordt gehinderd Β· remleiding mag niet bekneld raken, eventueel opzij buigen.
Voordeel: goedkoop Β· geschikt voor vele modellen.
Ondersteuning van prismabussen in de achterbrug
Voorwaarde: past alleen op achterbruggen die aan de zijkant van montageschroefdraad voor prismabussen zijn voorzien (vooral bij sport- en naked bikes gebruikelijk). Voor bestelling van de juiste prismabussen moet je het benodigde schroefdraad opgeven.
Voordeel: nauwkeurige, veilige heffing Β· ontziet de lak van de achterbrug
Louis X Motorrijders.nl β Techniek: How-To basis motoronderhoud
Op de enkele swingarm
Voorwaarde: de motor moet een enkele swingarm met holle achteras hebben waarvoor bij de lift een geschikte adapter wordt aangeboden.
Voordeel: nauwkeurige, veilige heffing.
Centrale lift
Dit is het ideale lifttype om beide wielen tegelijk te ontlasten, omdat deze lift direct onder het zwaartepunt van de machine ondersteunt. Zo kun je achter de achterbrug of een veerpoot demonteren en voor de vork. Helaas zijn er maar weinig motoren zo gebouwd dat ze veilig op een centrale lift blijven staan. Het ondersteuningspunt is dan bijv. een stabiel onderframe of een vlakke, horizontale oliepan. Een uitlaatspruitstuk of kuipdelen zouden door het gewicht van de machine worden beschadigd of direct worden kapotgedrukt.
Schaarhefbrug
Voorwaarde: toegankelijk onderframe dat de hefbrug onder de motor als steunpunt kan gebruiken. Als de uitlaat aan de zijkant onder het onderframe loopt, kunnen eventueel adapters worden gebruikt.
Voordeel: plaatsbesparende hefbrug waarmee afhankelijk van de bike en het steunpunt iets verder naar voren of naar achteren zowel het voor- als achterwiel van de grond kan worden getild achterbrug kan worden gedemonteerd ideale oplossing voor choppers en cruisers, waarvoor een achterlift niet geschikt is Β· nauwkeurig omhoog en omlaag bewegen van de bike met een schroefdraadspindel werkhoogte instelbaar.
Heftafel
Voorwaarde: toegankelijk onderframe dat de hefbrug onder de motor als steunpunt kan gebruiken. Als de uitlaat onder het onderframe hangt, is deze lift niet te gebruiken Β· de afmetingen van de heftafel moeten in overeenstemming zijn met die van de grondspeling en breedte van het frame.
Voordeel: grote werkplaatsheftafel waarop de bike ook bij montagewerk heel stabiel staat en met een voetpomp op een goede hoogte naar keuze gebracht kan worden Β· achterbrug kan worden gedemonteerd Β· als de bike is opgebokt, wordt de hydraulica door een mechanische blokkering ontlast Β· door de wielen kan de motor in opgebokte stand worden gemanoeuvreerd Β· afhankelijk van de fabrikant en het model kan een heftafel zo 400 of 500 kg tillen.
Chopperlift
Voorwaarde: toegankelijk onderframe dat de hefbrug onder de motor als steunpunt kan gebruiken. Als de uitlaat onder het onderframe hangt, is deze lift niet te gebruiken.
Voordeel: zeer plaatsbesparende en voordelige lift, waarmee afhankelijk van de bike en een steunpunt iets meer naar voren of naar achteren zowel het voor- als achterwiel van de grond kan worden geheven Β· achterbrug kan worden gedemonteerd.
Lift voor achterbrugas
Voorwaarde: holle achterbrugas op het frame aanwezig waarvoor een passende adapter leverbaar is.
Voordeel: ideale lift voor sportbikes Β· veilige stand Β· gelakte onderdelen worden ontzien Β· achterwiel perfect toegankelijk Β· veerpoot kan worden gedemonteerd.
Middensteun
Voorwaarde: holle achterbrugas op het frame aanwezig waarvoor een passende adapter leverbaar is.
Voordeel: professionele lift voor werkzaamheden aan sport- en naked bikes Β· zeer veilige stand Β· bike kan naar voren of naar achteren worden gekanteld, zodat er altijd een ideale werkhoogte is Β· zeer snel en veilig heffen Β· gelakte onderdelen worden ontzien Β· achterwiel perfect toegankelijk Β· vork kan volledig worden gedemonteerd Β· manoeuvreren mogelijk.
Crossmotorlift
Voorwaarde: de lift is geschikt voor lichte terreinmotoren of supermoto's met een onderframe of stabiele motorbeschermingsplaten.
Voordeel: de ideale hulp wanneer banden of veerelementen snel moeten worden vervangen: licht, mobiel, robuust, voor werkplaats en paddock Β· eenvoudige bediening: plaats de lift midden onder de motor, hef deze met het voetpedaal op en arreteer met de borgpen.
Frontliften
Er zijn twee geschikte steunpunten voor heffen van het voorwiel: de stuurstang en de vorkvoeten.
Ideaal voor werk aan het voorwiel en de vork: stuurstang als hefpunt. Deze laatste hefvariant is absoluut voldoende voor demontage van het voorwiel of als je aan het remsysteem wilt werken. Maar als de vork gedemonteerd moet worden, moet de stuurstang onder de kroonplaat worden ondersteund.
Let op: Alle frontliften moeten altijd pas contact maken wanneer de motor achter al met een lift is geborgd!
Spindelsteun
Voorwaarden: holle stuurstang (stuurschacht) die van onderen toegankelijk is of voertuigspecifieke adapter. Bijpassende adapters voor de stuurstang moeten afzonderlijk worden besteld.
Voordelen: zeer solide en stabiel, maar moet altijd met een achterlift worden gebruikt Β· voorwiel en vork kunnen worden gedemonteerd Β· ook geschikt voor veel voertuigen met van voren ver naar onderen doorgetrokken kuipdelen Β· gecontroleerd heffen door schroefdraadspindel helpt schade aan de kuip te voorkomen Β· werkhoogte naar keuze instelbaar Β· weinig ruimte vΓ³Γ³r het voorwiel nodig om de lift aan te brengen.
Frontliftopzetstuk voor basisachterlift
Voorwaarden: holle stuurstang (stuurschacht) die van onderen toegankelijk is. Bijpassende adapters voor de stuurstang moeten afzonderlijk worden besteld Β· past ook op vele voertuigen met ver naar onderen doorgetrokken kuipdelen Β· voor ondersteuning met de lift is vΓ³Γ³r het voorwiel enige ruimte nodig Β· ook deze frontliften moeten altijd in combinatie met een achterlift worden gebruikt.
Voordelen: voordelige aanvulling op achterlift Β· voorwiel en vorkpoten kunnen worden gedemonteerd.
Frontliftopzetstuk voor basisachterlift
Voorwaarden: kan bij vrijwel iedere voorvork op de vorkvoeten worden aangebracht. Demontage van de vorkpoten is hiermee niet mogelijk.
Voordelen: voordelige aanvulling op basisachterlift Β· eenvoudig opheffen van de voorkant voor demontage van het wiel of voor de winterstilstand.
Front-radiaaladapter/pensteunen voor basisachterlift
Voorwaarden: past alleen op voorwielvorken die van onderen een olieaftapopening hebben of die een radiale remklauw met een stabiele lange steun hebben Β· demontage van vorkpoten niet mogelijk.
Voordelen: voordelige aanvulling op basisachterlift Β· eenvoudig opheffen van de voorkant voor demontage van het wiel of voor de winterstilstand.
Praktijktips voor beginners
Het gebruik van motorliften vraagt om een beetje handigheid. De lift werkt het veiligst als een vriendelijke hulp de motor van de jiffy haalt en rechtop zet, zodat de lift gemakkelijker te plaatsen is en de motor niet onderuit glijdt. Een beproefd alternatief voor een hulpvaardige kameraad is een mobiele voorwielstandaard. Gewoon erin drukken en klaar. Dan heb je beide handen vrij voor de achterwiellift.
Let op: Zorg bovendien dat de ondergrond stevig, vlak en een beetje glad is. Anders blijft de motor niet stevig staan. Ga voorzichtig te werk bij het plaatsen van de lift. Je wilt toch geen krassen op je mooie motor?
Het Louis Technisch Centrum
Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.
Let op!
Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.
Bedankt voor je begrip.