Motorbagage: wat is geschikt voor welke motor?
Reizen met de motor: je neemt je omgeving veel intensiever waar dan in de auto, leert sneller mensen kennen en rijden is geen noodzakelijk kwaad, maar optimaal plezier.
Vergelijking van verschillende motorbagagesystemen
Juist beginners profiteren zeer van de ervaringen die je tijdens meerdaagse tochten geheel automatisch opdoet. Dus ga eropuit, het is de moeite waard. Vooraf moet je natuurlijk nog wel de benodigde bagage op de motor bevestigen. Hiervoor bieden wij een vrijwel onoverzichtelijke verscheidenheid aan bagagesystemen.
Om de keuze voor jou gemakkelijker te maken, vind je hieronder de meest gangbare systemen en waarvoor ze speciaal geschikt zijn:
- Geschikt voor: vrijwel alle typen motoren. Problematisch bij sportenduro's wegens ruimtegebrek en bij motoren waarvan de instrumenten op de tank zijn aangebracht (bijv. Harley-Davidson).
- Bevestiging: je kunt kiezen uit drie basissystemen in vele variaties: riem-, magneet- en klikbevestiging.
- Voordelen: beΓ―nvloedt het minst de balans van de motor β ideaal voor zware bagage en alles wat je onderweg snel bij de hand wil hebben. Afhankelijk van de grootte biedt een tanktas op naked bikes ook voelbare windbescherming.
- Geschikt voor: toermotoren, sportieve toermotoren, naked bikes, reisenduro's β vrijwel alle motoren waarop een geschikt dragersysteem kan worden gemonteerd.
- Bevestiging: vaste houder, individueel aangepast aan elk motormodel.
- Voordelen: de waterdichte boxen van kunststof of aluminium vormen in de waarste zin de bagageruimte van de motor. Ze zijn afsluitbaar en daarmee behoorlijk diefstalveilig, zitten stevig op de motor en zijn ook bestand tegen een relatief zware belasting.
- Geschikt voor: vrijwel alle motoren met een bijrijderszadel, ook supersportmotoren.
- Bevestiging: meestal verbonden door verstelbare klittenbanden. Deze worden gewoon over het bijrijderszadel gelegd (beter nog, indien mogelijk, onder het zadel) en met riemen aan bijvoorbeeld de voetsteunen van de bijrijder extra vastgehecht.
- Voordelen: voor incidentele tochten en speciaal voor choppers en sportmotoren vormen zadeltassen een voordelig en licht alternatief in tegenstelling tot zijkoffers.
Belangrijk: Voor zadeltassen is altijd voldoende veiligheidsafstand tot hete einddempers noodzakelijk!
- Geschikt voor: alle motoren waarop een overeenkomstige drager kan worden gemonteerd.
- Bevestiging: net als bij zijkoffers is voor topkoffers een aan de betreffende motor aangepaste bagagedrager nodig en eventueel aanvullend een adapterplaat.
- Voordelen: veel topkoffers zijn zo groot dat er 2 helmen in passen. Net als zijkoffers zijn ze waterdicht en afsluitbaar.
Belangrijk: Neem de fabrikantadviezen wat betreft de belading en maximumsnelheid in acht.
- Geschikt voor: alle motoren met een bijrijderszadel of bagagedrager.
- Bevestiging: bagagerollen moeten met sjorbanden aan de hiervoor bestemde bagagehaken of stabiele fixatiepunten zoals voetsteunbevestigingen of handgrepen worden gefixeerd. Tip: bagagerollen zijn weliswaar waterdicht, maar toch ontsnapt er lucht door de sluiting. Span de sjorbanden daarom bij de eerste pauze nogmaals aan.
- Voordelen: bagagerollen zijn de lichtste, voordeligste en meest universele transporttassen. Bagagerollen zijn ook uitermate geschikt als reistas wanneer je de motor een keer niet gebruikt.
- Geschikt voor: alle motoren met een bijrijderszadel of bagagedrager.
- Bevestiging: achtertassen moeten met sjorbanden aan de hiervoor bestemde bagagehaken of stabiele fixatiepunten zoals voetsteunbevestigingen of handgrepen worden gefixeerd.
- Voordelen: achtertassen van textiel zijn ideaal voor motoren waarop geen koffers of grote tanktassen kunnen worden bevestigd. Het assortiment aan afmetingen en vormen is enorm. De verdeling in afzonderlijke vakken schept orde.
Juist inpakken: rijden met bagage
Bagage kan op elke motor mee β ook op choppers en supersportmotoren. Opdat niets ten koste gaat van veiligheid en rijplezier, vind je hier een paar fundamentele tips: met bagage β maar pas echt met een bijrijder β verandert het gewone rijgedrag soms dramatisch, omdat het totale zwaartepunt naar achteren en omhoog verschuift. De motor wordt minder hanteerbaar, reageert trager op stuurimpulsen en neigt soms extra naar een slingering van het stuur (shimmy).
Regels voor het beladen van de motor
Personen die zich bij het beladen aan de volgende regels houden, minimaliseren eventuele problemen:
- Zware spullen en alles wat onderweg wordt gebruikt, in de tanktas.
- Zware spullen vooraan en onderin in de koffers inpakken.
- Zijkoffers zoveel mogelijk even zwaar beladen.
- Alleen lichte spullen op de achterkant bevestigen.
- Geen zware of harde spullen in de rugzak β letselrisico!
- Geen bagage aan het stuur en de vork!
- Alles stevig en zonder risico op wapperen vastbinden, regelmatig controleren en indien nodig naspannen.
- Het toegestane totaalgewicht niet overschrijden β zie kentekenbewijs!
- Neem de beladings- en snelheidsaanbevelingen van de fabrikant in acht.
- Zorg voor voldoende bewegingsvrijheid!
- Knipperlichten en achterlicht niet afdekken!
- Controleer de stuuraanslag en het zicht op de instrumenten.
- Pas de veervoorspanning en eventueel de demping aan.
Belangrijke aanwijzing: net als bij het rijden met een bijrijder verandert door de bagage het gedrag van de motor. Rij met een beladen motor dus eerst extra aandachtig en voorzichtig.
Touring checklist
De zaken die bij geen enkele tocht mogen ontbreken, vind je in onze touring checklist.