Motor wassen en verzorgen
Een fris gepoetste bike is een mooi gezicht, zeker als de motorreiniging dankzij de juiste verzorgingsproducten extra makkelijk is.
Let op: De video's zijn in het Duits.
- Motorcheck tijdens het wassen
- Onderhouden en reinigen β aan de slag
- 01 β Gelreiniger
- 02 β Wassen met spons
- 03 β Insectenverwijderaar en speciale borstels
- 04 β Velgen schrobben
- 05 β Met schoon water afspuiten
- 06 β Zemen
- 07 β Polijstwas en vliesdoeken
- 08 β Kunststofonderhoud met dieptewerking
- 09 β Zadelonderhoud
- 10 β Chromen & aluminium onderdelen onderhouden
- 11 β Multifunctionele olie voor schroefkoppen
- 12 β Ketting reinigen
- 13 β Ketting smeren
- Stickers verwijderen
- Onze aanbeveling
Motorcheck tijdens het wassen
Zeg eens eerlijk: wie is niet blij als hij na gedane arbeid naast een fris gepoetste bike een goed figuur slaat? Ook jij zult zien dat het schoonmaken en onderhouden van je bike met onze producten niet alleen makkelijk is, maar ook leuk kan zijn, zolang een paar dingen in acht worden genomen...
Bij en regelmatig onderhoud van je voertuig gaat het maar voor een klein deel om het behoud van een fraaie look. De ervaren motorrijder grijpt deze gelegenheid altijd aan om te controleren of de 'bok' ook technisch nog in optima forma is. De profieldikte, de bandenspanning, de dikte van de remvoeringen en de spanning van de aandrijfketting worden vanzelfsprekend meteen ook even nagelopen. Zijn er opvallende lekkages bij de motor? Vertonen kabels schuurplekken? Is er sprake van vliegroest op chroomonderdelen of aluminiumcorrosie op de motor? Is er ergens een montagestrip die een trillingsscheurtje begint te vertonen? Zitten alle schroeven vast? Heeft de accu gedemineraliseerd water nodig (niet bij onderhoudsvrije accu's)? Werken alle verlichtingsonderdelen? Zijn het olie- en koelvloeistofpeil in orde? Kijk het liever maar eens na!
Voor een basisreiniging met water en een reinigingsmiddel zoek je een geschikte wasplaats, bijv. bij een tankstation of wasstraat, want in oma's tuin of op de openbare weg is het wassen van een voertuig niet altijd toegestaan. Vermijd wassen in de volle zon en liefst ook op een zanderige ondergrond.
Houd bij gebruik van een stoomreiniger voldoende afstand en richt deze niet rechtstreeks op de lagers, omdat anders vet naar buiten wordt geperst. Ook stekkerverbindingen van de voertuigelektra vertonen na directe stoom vaak lekstroom of contactproblemen.
Let op: De motor moet vΓ³Γ³r het wassen afgekoeld zijn.
Onderhouden en reinigen β aan de slag
01 β Gelreiniger
Besproei de bike eerst zorgvuldig met een goed reinigingsmiddel. Het beste zijn reinigingsmiddelen in de vorm van gel, omdat deze ook op verticale delen blijven zitten en er niet meteen weer afdruipen. De gelreiniger van Procycle heeft wat dat betreft zijn sporen verdiend. Besproei sterk vervuilde plaatsen op het achterwiel of op de motor extra intensief. De Procycle-drukpompspray heeft zich bewezen als bijzonder snelle en grondige schoonmaakhulp. Vervolgens laat je het reinigingsmiddel volgens de gebruiksaanwijzing inwerken.
02 β Wassen met spons
Neem nu een emmer water en een spons en reinig de machine grondig. Vergeet ook onzichtbare hoekjes en moeilijk bereikbare plaatsen niet. Oefen alleen lichte druk uit, anders kunnen er krassen ontstaan.
03 β Insectenverwijderaar en speciale borstels
Hardnekkige insectenresten op de koplamp of de toerruit kunnen beter worden verwijderd na gebruik van een insectenverwijderaar. Moeilijk bereikbare delen van de motor (ribben) of de balanshefboom bij de achtervering mogen indien nodig met een borstel worden gereinigd. Voor sterk vervuilde ribben en moeilijk bereikbare plaatsen resp. tussenruimten raden wij de Procycle onderhoudsborstelset aan. Gebruik deze echter niet voor het reinigen van chroomonderdelen en de gevoelige lak van de tank, de zijkanten en de kuip!
Spoel de spons en de borstels regelmatig uit in de emmer, zodat zandkorrels geen kans krijgen om krassen te maken op het oppervlak.
04 β Velgen schrobben
Reinig nu, indien nodig, de velgen. Ga hardnekkig vuil te lijf met de speciale Procycle velgenreiniger. Ook daarbij kun je een borstel gebruiken. Natuurlijk alleen als je geen verchroomde velgen hebt.
Je kunt dan meteen een blik werpen op de remschijven. Als die erg vuil zijn, is het raadzaam om de Procycle remmenreiniger te gebruiken.
05 β Met schoon water afspuiten
Verwijder tot slot met een slang en een grote hoeveelheid schoon water alle restanten van reinigingsmiddelen van de motor. Vooral onbeschermde aluminium onderdelen en schroeven moeten grondig worden afgespoeld, want ook een mild reinigingsmiddel tast deze onderdelen op den duur aan.
06 β Zemen
Wanneer alle onderdelen zijn afgespoeld, wrijf je deze met een zeem droog. Zo voorkom je vegen en watervlekken. Spoel de zeem af en toe uit in schoon water en wring deze stevig uit.
07 β Polijstwas en vliesdoeken
Voor gelakte onderdelen bevelen wij een washoudend onderhoudsmiddel voor lak aan dat niet alleen zorgt voor een perfecte glans, maar ook de lak beschermt tegen omgevingsinvloeden. Vooral middelen die tegelijkertijd reinigen zijn erg praktisch. Hiermee kun je bijvoorbeeld ook het gedeelte onder het zadel of onder de tank schoonvegen. Grote vlakken zijn het beste te bewerken met speciale polijstpads.
Als de lak krassen vertoont, raden wij het gebruik van een speciaal poetsmiddel aan, zoals S100 lak- en kunststofpolish. Deze is voorzien van fijne schuurdeeltjes waarmee je de krassen kunt wegpoetsen. Bij kleine schuurplekjes in de lak kan het S100-krassenpoetsmiddel het laatste redmiddel zijn om een duur bezoek aan de lakwerkplaats te voorkomen. Een washoudend onderhoudsmiddel kan ook geen kwaad voor chroom en blank metaal, op voorwaarde dat de te behandelen oppervlakken niet heet worden. Dit middel beschermt tegen roest en laat water erafdruppelen.
Melkachtige poetsmiddelen zijn vaak geen goede combinatie met ruwe, enigszins grove plastic onderdelen. In diepergelegen delen kunnen lelijke, witachtige resten achterblijven die later niet meer te verwijderen zijn.
Nadat het poetsmiddel ca. 10 minuten is gedroogd, poets je het met een heel zachte, schone doek of een speciaal vliesdoekje uit. Poets altijd kleine stukjes, liefst in de lengterichting en niet in draaiende bewegingen, want dan is er minder kans op beschadiging!
08 β Kunststofonderhoud met dieptewerking
De ongelakte kunststof onderdelen wrijf je met een speciaal kunststofonderhoudsmiddel (bijv. Procycle dieptereiniger kunststof) in. Deze beschermt tegen uitdroging en mat worden door zonlicht en omgevingsinvloeden.
09 β Zadelonderhoud
Een zadel van vinyl of leer is het meest gebaat bij een reiniging met S100-zadelonderhoudsmiddel.
Let op: Gebruik geen kunststofonderhoudsmiddel β hierdoor zou het zadel glad en glibberig worden!
10 β Chromen & aluminium onderdelen onderhouden
Chroomonderdelen zoals einddempers, vooral wanneer ze verweerd zijn, zijn effectief te verzorgen met Nevr-Dull-poetswatten of met chroompolish van Procycle. Vergeet daarbij de vorkpoten niet, want vastzittend vuil kan bij het inveren de vorkkeerringen beschadigen.
Chroomonderdelen met oppervlakkige roestvlekken of verkleurd VA wordt daarentegen met Autosol Metal Polish weer helemaal schoon. Onbewerkt gepolijst aluminium glanst weer prachtig na een behandeling met Alu-Magic, bij intensief gebruik zelfs bijna als chroom. Laat de genoemde middelen net als een lakpoetsmiddel een beetje opdrogen en poets ze dan uit.
11 β Multifunctionele olie voor schroefkoppen
Gelakte motoronderdelen moeten met een beetje multifunctionele olie (bijv. WD-40) worden beschermd tegen aluminiumcorrosie. Daarvoor zijn washoudende producten niet geschikt. Die kunnen op termijn door de warmte van de motor tot gele verkleuringen leiden. Ook het carburateurhuis, schroefkoppen en andere verzinkte onderdelen zijn gebaat bij een dun beschermend laagje. Scharnieren en schakel- en remhendels smeer je eveneens na met WD-40. Het is raadzaam om af en toe ook de bowdenkabels aan het stuur te smeren. Gebruik voor moderne teflonkabels nooit olie, maar Procycle bowdenkabelspray.
12 β Ketting reinigen
Als de ketting extreem vuil is, gebruik je een kettingreiniger. Spuit de kettingreiniger niet op velgen en banden. Die heb je immers net schoongemaakt. Gebruik bij voorkeur een geschikte ondergrond om te voorkomen dat de vloer vuil wordt.
13 β Ketting smeren
Voordat je de ketting smeert, controleer je of deze droog is. Tot slot spuit je een dun laagje kettingspray op de O-, X- of Z-ringketting. Richt steeds op de binnenkant, zodat het vet langer hecht en er niet bij de eerste rit weer wordt afgeslingerd. Voorkom dat je op de velgen en banden spuit. Als je toch een beetje morst, kun je het vet met een doekje en wat remmenreiniger verwijderen.
Let op: Ga pas rijden nadat de remmenreiniger volledig is verdampt.
Let op: De kettingspeling wordt meestal zittend op de bike gecontroleerd. De ketting mag ongeveer twee vingerbreedten doorhangen bij een ingeveerde, belaste motor. Controleer tot slot of alle restanten reinigingsmiddel, kettingspray en andere smeer- en onderhoudsmiddelen zijn verwijderd van de banden, handgrepen, voetsteunen en remschijven. Wie het onderhoud heeft uitgevoerd in de garage, kan zijn machine het beste nog een keer in het zonlicht zetten om te controleren of er niets is vergeten.
Extra tips voor echte hobbymonteurs
Stickers verwijderen
Als je stickers volledig wilt verwijderen, maak je de dragerfolie voorzichtig (!) met een hete(!)-luchtfΓΆhn los. Als er lijmresten over blijven, kun je deze met olie (ook plantaardige olie) of WD-40 bestrijken, de olie laten inwerken en afvegen. Zolang herhalen, totdat alle lijmresten verwijderd zijn.
Onze aanbeveling
Het Louis Technisch Centrum
Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.
Let op!
Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.
Bedankt voor je begrip.