Starthulp voor de motor deel 1
Startproblemen kunnen vele oorzaken hebben. Als de motor niet wil aanspringen, kun je het beste systematisch de oorzaak zoeken β met de volgende checklist.
- Starthulp deel 1: 'Eerste hulp' bij startproblemen
- Starthulp deel 1 β aan de slag
- 01 β Noodstopschakelaar op 'RUN'?
- 02 β Bougiestekker stevig vast?
- 03 β Schakelaar op jiffy vuil?
- 04 β In vrijloop geschakeld?
- 05 β Alle stroomverbruikers uitgeschakeld?
- 06 β Heeft het contactslot contactproblemen?
- 07 β Echt genoeg brandstof in de tank?
- 08 β Werkt de choke zoals het moet?
- 09 β Luchtbel in het benzinefilter?
- 10 β Carburateur bevroren?
- 11 β Dieselbrandstof?
- Onze aanbeveling
Starthulp deel 1: 'Eerste hulp' bij startproblemen
Startproblemen komen altijd op het verkeerde moment. Defecten, of ze nu klein of ernstig zijn, hebben ook geen vaste planning. Met de volgende checklist voor eerste hulp bij 'kleine' oorzaken kun je de motor misschien toch nog starten.
Soms hebben startproblemen heel eenvoudige oorzaken. Je moet alleen weten hoe je die achterhaalt...
Let op: Een voorwaarde voor onze starthulp-tips is dat de accu door alle pogingen nog niet leeggetrokken mag zijn, want dan moet die eerst worden opgeladen en dat kost nou eenmaal tijd.
Starthulp deel 1 β aan de slag
01 β Noodstopschakelaar op 'RUN'?
Rechts op het stuur bevindt zich de noodstopschakelaar, die meestal de opschriften 'RUN' en 'OFF' draagt. Verreweg de meeste motorrijders maken nooit gebruik van deze alternatieve 'nood-contact-uit-schakelaar', en daarom houden ze er ook geen rekening mee.
Maar er zijn telkens weer grappenmakers die dat weten en in het voorbijlopen even de schakelaar op 'OFF' zetten. Het geniepige is: de startmotor werkt dan nog wel, maar het contact krijgt geen stroom. Daardoor zijn al heel wat motoren in een werkplaats beland...
02 β Bougiestekker stevig vast?
Die grappenmakers hebben misschien ook een bougiestekker van een bougie losgetrokken. Controleer daarom meteen ook of alle bougiestekkers van de motor goed vastzitten. Zitten de kabels stevig op de stekkers en de stekkers stevig op de bougies?
03 β Schakelaar op jiffy vuil?
De veiligheidsschakelaar op de jiffy moet voorkomen dat de motor wegrijdt met een uitgeklapte jiffy. Deze schakelaar is op het bevestigingspunt van de jiffy gemonteerd en dus op een ideale plaats om vocht en straatvuil op te vangen. Maar een storing is makkelijker te achterhalen dan bij de noodstopschakelaar, want dan gebeurt er bij een druk op de startknop helemaal niks. Hier wordt als eerste maatregel een visuele controle uitgevoerd.
Ook als de jiffy schijnbaar correct is ingeklapt, kan een millimeter het verschil maken als de schakelaar door een vuilrand niet in de juiste positie wordt gezet. Maak dit gebied schoon met wat er beschikbaar is: een lap, een doek of wat kruipolie of contactspray.
Bij motoren met een koppelingsschakelaar moet de koppeling worden bediend om contactstroom op gang te brengen. Ook deze schakelaar kan een defect vertonen. Voor een snelle controle kan de schakelaar worden overbrugd door de beide kabelschoenen op de schakelaar met elkaar te verbinden.
04 β In vrijloop geschakeld?
Zelfs als het lampje van de vrijloop brandt, is deze schakelpositie niet altijd helemaal correct ingesteld. Bij sommige bikes wordt dan de contact- of startmotorstroom onderbroken; andere beginnen voorwaarts te bewegen bij een druk op de startknop. Controleer daarom voor de zekerheid even, of de vrijloop goed is ingesteld.
05 β Alle stroomverbruikers uitgeschakeld?
Er zijn ontstekingen die zeer egoΓ―stisch zijn wat betreft het vermogen dat de accu levert. Als de accu ook maar een beetje minder dan optimaal presteert of tegelijk andere elektrische apparaten moet bedienen (licht, verwarmde handvatten, enz.), kan het zijn dat een te zwakke ontstekingsvonk wordt geproduceerd voor de koude motor. Daarom moeten alle andere elektrische apparaten tijdens de start uitgeschakeld zijn.
06 β Heeft het contactslot contactproblemen?
Schakel kort de koplamp in om te zien of het licht opvallend zwak brandt of dat er onderbrekingen optreden wanneer je de contactsleutel heen en weer beweegt. Spuit dan een beetje slotcilinderspray in het slot. Vaak is alles dan weer in orde β maar het kan zijn dat je een nieuw contactslot nodig hebt.
07 β Echt genoeg brandstof in de tank?
"Er komt een klotsend geluid uit de tank, dus er zit nog genoeg benzine in." Dat kan kloppen, maar het hoeft niet. De meeste tanks hebben in het midden een tunnelvormige uitsparing om ruimte vrij te laten voor framebuizen, luchtfilterkasten of andere onderdelen. Aan een van beide kanten zit de benzinekraan en precies aan die kant van de tunnel kan het al eb zijn. Aan de andere kant klotst inderdaad nog benzine, maar die komt niet over de tunnel heen.
Soms helpt het nog om de bike heel ver opzij te kantelen (in de richting van de benzinekraan β houd rekening met het gewicht van de motor!) om het laatste beetje brandstof te gebruiken voordat er wordt bijgetankt.
Het kan voorkomen, dat je met de spreekwoordelijke laatste druppel benzine nog net je reisdoel hebt bereikt. Voordat de motor kon afsterven, heb je het contact uitgeschakeld. Je was immers op je bestemming. Alleen gebeurt er de volgende ochtend bij de start helaas niets meer. Misschien hoest de motor nog een paar keer, maar dan blijft het stil. Schakel dan over op 'Reserve'.
08 β Werkt de choke zoals het moet?
Een koude motor springt niet aan zonder koudestartinstallatie. In het bijzonder wanneer de choke vanaf het stuur via een kabel wordt bediend, kan de kabel wel eens vastzitten of zo zijn opgerekt dat deze niet meer functioneert.
In geval van een verdenking volg je de kabel terug van het stuur naar de carburateur en controleer je of de choke wordt bediend zoals het hoort. Als de kabel vastzit, moet deze een keer grondig worden gesmeerd. Een beetje kruipolie is dan meestal een snelle oplossing. Een opgerekte of gescheurde kabel moet worden vervangen.
09 β Luchtbel in het benzinefilter?
Een grote luchtbel in een uitwendig benzinefilter kan zeer zeker de benzinetoevoer naar de carburateur blokkeren. Je kunt de slang aan de carburateurzijde een klein beetje losmaken van het filter terwijl de benzinekraan openstaat (zet een onderdrukkraan op 'PRI'), zodat de lucht eruit wordt gedrukt. Druk de slang dan snel weer vast op het filter, zodat er niet te veel benzine wegstroomt. Probeer huidcontact met benzine te vermijden.
Een knik in de benzineslang kan ook het levenssap van de motor afknellen. Daarom moet een bezineslang altijd in een ruime bocht worden aangebracht. Als dat niet mogelijk is, kan het helpen de slang door een spiraalveer te leiden.
10 β Carburateur bevroren?
Wanneer er benzine verdampt in de carburateur, treedt verdampingskoeling op waarbij warmte aan de omgeving wordt onttrokken. Vooral bij een hoge relatieve luchtvochtigheid en temperaturen net boven het vriespunt kan in carburateurs dan soms ijsvorming optreden. De motor springt dan niet meer aan of gaat snel weer uit. De remedie is warmte en preventief een brandstofadditief zoals PROCYCLE-brandstofsysteemreiniger.
11 β Dieselbrandstof?
Ruik even kort aan de inhoud van je benzinetank. Ruikt die misschien toch naar diesel? Dan kun je voor je afspraken beter een ander vervoermiddel zoeken, want het aftappen van de tank en de vlotterkamers van de carburateurs gaat wel wat tijd kosten.
Als onze checklist nog niet tot succes heeft geleid, plan je meer tijd voor een diepgaande controle van de ontsteking en carburateurs. Lees daarover meer in deel 2 van onze hulp...
Onze aanbeveling
Het Louis Technisch Centrum
Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.
Let op!
Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.
Bedankt voor je begrip.