Zadelbekleding vernieuwen
Een gescheurde zadelbekleding zuigt zich snel met water vol. Dat is slecht voor de schuimkern en voor je achterste. Gelukkig vind je bij Louis alles voor de reparatie. En die gaat heel vlot.
Bekleding van motorzadel vernieuwen
De bekleding van je zadel heeft het zwaar: het weefsel moet bestand zijn tegen hitte en kou, tegen een heleboel UV-straling kunnen en moet elk achterste kunnen dragen. Door zulke zware omstandigheden kunnen er weel eens scheuren ontstaan.
Een ingescheurd zadel ziet er niet alleen belabberd uit, het zuigt zich ook vol met water. Daarvan gaat op den duur de kern van schuimstof kapot, gaat de metalen onderplaat roesten en krijg jezelf een nat zitvlak, zelfs als de laatste regenbui al een aantal dagen geleden is. Voer voor een dergelijke beschadiging dus met speciaal tape een noodreparatie uit en vervang de zadelbekleding zo snel mogelijk. Haal de nieuwe zadelbekleding liefst twee dagen vΓ³Γ³r aanvang van de reparatie uit de verpakking en spreid deze uit in een warme ruimte, zodat de vouwen van de verpakking wegtrekken.
Voor de reparatie is niet veel gereedschap vereist: een schroevendraaier, een tang, staalborstel, lijmpistool of eventueel een tacker en een tapijtmes zijn voldoende. Handige hulpjes zijn een paar klemmen (uit de bouwmarkt), die af en toe dienst doen als derde en vierde hand.
Renouvellement de la housse du siΓ¨ge β aan de slag
01 β Haakjes openbuigen
Voordat je de bekleding onder handen neemt, schroef je alles los wat in de weg kan zitten bij het overtrekken. Dat zijn bijvoorbeeld bevestigingsbanden, sierlijsten, houders en rubberen dempers aan de onderkant van het zadel. In geval van een metalen onderplaat moeten meestal haakjes worden opengebogen. Gebruik daarvoor een schroevendraaier. Wanneer je de haakjes een beetje omhoog hebt gewipt, kun je deze voldoende wegbuigen met een tang. Nieten op een kunststof onderplaat kunnen met een kleine schroevendraaier worden losgewerkt.
02 β Oude bekleding verwijderen
Wanneer alle klemmen op de plaat omhoog zijn gebogen of de nieten zijn verwijderd, haal je de oude bekleding eraf. Controleer de kern van het zadel en de onderplaat nu op schade. Maak eventueel een gecorrodeerde metalen onderplaat met een draadborstel roestvrij en behandel deze met roestomvormer. Deze kun je overlakken als je dat wilt.
Onderzoek de schuimstofkern van het zadel op beschadigingen en vocht. Vocht moet goed opdrogen. Dat kan enkele dagen duren, maar het is absoluut noodzakelijk. Grote gaten moeten worden hersteld, omdat de nieuwe bekleding anders niet goed zit. Hiervoor is een universele-zadelschuim-reparatieset verkrijgbaar. Plaats een klein stukje in de beschadigde kern en fixeer het geheel met enkele druppels lijm.
Om je zitcomfort te verhogen, kun je ook een gelkussen in de bekleding plaatsen. In onze sleuteltip Gelkussen staan alle werkstappen beschreven.
03 β Nieuwe bekleding aanpassen
Trek de nieuwe bekleding nu over het zadel en zorg dat deze recht zit. Controleer dit aan de hand van de zijkanten en eventueel aanwezige ribbels in het zitoppervlak, zodat de bekleding voor honderd procent in het midden en recht zit. Controleer uitgebreid of de sierribbels recht lopen en geen kronkels vormen. Hoe nauwkeuriger je dit nu doet, des te fraaier wordt het eindresultaat.
04 β Spanning opbouwen
Dan volgt het moeilijkste gedeelte: het spannen en bevestigen van de bekleding. We beschrijven eerst de bevestiging aan het zadel met een metalen onderplaat, daarna wordt de procedure voor een kunststof onderplaat toegelicht. Leg het zadel met het zitoppervlak op de vloer en begin aan de achterkant.
Metalen onderplaat
Span het materiaal een beetje en haak het in het midden vast. Werk nu vanuit het midden en bevestig telkens één haakje naar links en naar rechts verder tot de hele ronding aan de achterkant is bevestigd. Ga dan op dezelfde manier te werk aan de voorkant van het zadel en zorg dat de bekleding niet in de lengterichting wordt verschoven.
De achterkant van de bekleding mag ook niet naar voren schuiven. Span de bekleding anders aan de achterkant nog een keer na of, als de zadelkern hierdoor al sterk wordt vervormd, maak de bekleding weer los en begin opnieuw. Plaats de bekleding bij de tweede poging meteen iets meer naar achteren. Om de bekleding te kunnen bijwerken, buig je de plaathaakjes pas helemaal aan het einde weer volledig terug. Als het zadel gebogen is of een verhoging heeft, zal de bekleding eerst een stukje van de kern af staan, maar dit verandert wanneer de bekleding aan de zijkant wordt gespannen en bevestigd.
Bij de zijbevestiging van de bekleding begin je weer aan de achterkant. Haakje voor haakje span en bevestig je de bekleding afwisselend links en rechts. Op die manier werk je door naar de voorkant. Zorg voor een gelijkmatige spanning. Draai het zadel telkens na een of twee haakjes om en controleer of de bekleding goed zit.
Plastic onderplaat
Nieuwere zadels hebben een onderplaat van plastic. De bekleding wordt gespannen zoals hierboven is beschreven, maar de bekleding wordt bevestigd met een tacker. Wie zelf geen elektrische tacker heeft, moet een krachtig mechanisch exemplaar uit de bouwmarkt halen β een nietmachine voor kantoor is hiervoor niet geschikt.
Voor aanschaf van het nietmateriaal kun je het beste een voorbeeld uit het zadel meenemen. Het gebruik van te lange of de verkeerde krammen is namelijk alleen iets voor keiharde types die gewoonlijk op een spijkerbed slapen; de punten van de krammen zouden door de schuimkern prikken en aan de zijkant door de randen uitsteken.
05 β Nu snijden
Als alles helemaal naar tevredenheid zit en werkelijk niets scheef zit, buig je alle haakjes op de metalen onderplaat om tot de aanslag. Om te zorgen dat het zadel weer goed op het voertuig past, dien je al het overtollige materiaal met een scherp tapijtmes af te snijden. Bevestig de bekleding eerst met de bouwmarktklemmen, zodat deze netjes aansluit op de onderplaat.
06 β Lijmen
Nadat je alles netjes hebt afgesneden waar dat nodig was, verwijder je de klemmen weer. De kant van de bekleding die nu los zit, lijm je met KΓΆvulfix op de onderplaat. Breng gedurende ongeveer een half uur ter ondersteuning de bouwmarktklemmen weer aan, zodat alles op zijn plaats blijft zitten.
07 β Reparatie voltooien
Breng dan de sierlijsten, houders en bevestigingsbanden weer aan. De reparatie is voltooid. De hele reparatie heeft misschien maar een half uur geduurd en kost slechts een fractie van de prijs voor een volledig nieuw zadel.
Het Louis Technisch Centrum
Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.
Let op!
Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.
Bedankt voor je begrip.