Onderhoud aan het luchtfilter uitvoeren
Ook motorfietsen moeten diep ademhalen. Maar dat kan alleen met een schoon, goed onderhouden luchtfilter.
Let op: De video's zijn in het Duits.
- Controle en onderhoud van de luchtfilters van de motorfiets
- Kleine luchtfilterhandleiding
- Schuimstoffilter
- Papieren filters
- Permanent luchtfilter
- Luchtfilteronderhoud – aan de slag
- 01 – Open luchtfilterkast
- 02 – Reiniging van de filterkast
- 03 – Reiniging van het filterelement
- 04 – Installatie van het gereinigde filter
- 05 – Externe afwijkingen controleren
Controle en onderhoud van de luchtfilters van de motorfiets
Een van de belangrijkste onderhoudspunten voor de motorfiets is de controle en het onderhoud van het luchtfilter. Want als er vuildeeltjes via de carburateur of injectie in de motor terechtkomen, leidt dat tot verhoogde slijtage aan de cilinder en zuigerringen en wordt de levensduur van de aandrijving onnodig verkort.
Voldoende schone lucht is voor een goed draaiende motor net zo belangrijk als schone benzine. Alleen als het mengsel van lucht en benzine exact de juiste verhouding heeft, draait de motor zoals het hoort. Als de luchttoevoer door een aangekoekt, te oud luchtfilter wordt beperkt, daalt het motorvermogen en stijgt het brandstofverbruik. Bij motoren met een carburateur kunnen de bougies dan roetvorming vertonen, omdat het lucht-benzinemengsel vetter wordt.
Daarom moet je het luchtfilter altijd schoon houden en bijtijds onderhoud plegen. De bedieningshandleiding bij je motor bevat informatie over de intervallen voor reiniging of vervanging van het filter. Maar ook de rijomgeving en het motorgebruik spelen een rol. Endurorijders bijvoorbeeld, die vaker offroad rijden, moeten het luchtfilter vaker controleren, en crossrijders zelfs dagelijks.
Kleine luchtfilterhandleiding
Er zijn verschillende soorten luchtfilters. En die vragen om verschillende onderhoudswerkzaamheden en -intervallen.
Schuimstoffilter
Schuimstoffilters kunnen worden gereinigd en hergebruikt zolang het schuimstof nog niet begint te verkruimelen. Deze filters hebben meestal een onderhoudsinterval van ongeveer 5000 km.
Reiniging: Spoel dit filter uit in een afwasmiddeloplossing, druk het vocht er voorzichtig uit en olie het filter licht na droging met motorolie. Gebruik bij 2-taktmotoren 2-taktolie. Breng slechts een klein beetje olie aan, omdat anders de bougies vol olie komen te zitten.
Druk het luchtfilter na het oliën ter controle samen. Er mag dan geen olie uitdruppelen. Gebruik bij het uitspoelen geen reiniger die een oplosmiddel bevat. Deze zou de schuimstof aantasten. Gebruik nooit een onbekend schuimstof om zelf een luchtfilter in elkaar te knutselen, want luchtfilters bestaan meestal uit een speciaal polyurethaanschuimstof dat bestand is tegen olie en benzine.
Papieren filters
De onderhoudsintervallen voor een papieren filter zijn doorgaans tussen 10.000 km en 20.000 km.
Reiniging: Droge papieren filters zijn te reinigen door ze voorzichtig uit te kloppen en met perslucht van binnen naar buiten schoon te blazen. Gebruik voor het reinigen van papieren filters geen borstel of iets dergelijks, want dat zou het filterpapier beschadigen. Hoe dan ook kan een oud filter het beste meteen door een nieuw exemplaar worden vervangen, te meer omdat een nieuw papieren filter niet veel kost.
Wie het interval voor vervanging aanzienlijk wil verlengen, kan investeren in een permanent luchtfilter dat na reiniging kan worden hergebruikt.
Permanent luchtfilter
In krachtige motoren worden steeds vaker in de fabriek al permanente luchtfilters ingebouwd. Er zijn ook vervangende filters verkrijgbaar die voor papieren filters in de plaats komen. Permanente filters hoeven maar om de 80.000 km te worden vervangen. Ze moeten wel na telkens uiterlijk 10.000 km worden gecontroleerd en gereinigd.
Verder laten ze iets meer lucht door, wat het motorvermogen theoretisch ten goede komt. Meestal verbeteren ze ook de respons van de motor bij het gas geven.
Reiniging: Het bedrijf K&N bijvoorbeeld produceert permanente filters van een speciaal textielweefsel. Wanneer deze eenmaal vuil zijn geworden, kunnen ze worden gewassen in een speciale reiniger van dezelfde fabrikant, geolied met de bijbehorende speciale olie en opnieuw worden gebruikt. Zo wordt de investering in een permanent luchtfilter op lange termijn lonend.
Droge permanente filters zoals van het merk Sprint zijn nog makkelijker te reinigen. Deze bestaan uit een speciaal polyesterweefsel en worden alleen met een kwastje gereinigd of met perslucht schoongeblazen. Je hebt geen reiniger of luchtfilterolie nodig.
Luchtfilteronderhoud – aan de slag
01 – Open luchtfilterkast
Voor onderhoud aan het filter moet je de luchtfilterkast openen. Deze is afhankelijk van het voertuig verborgen onder de tank, onder het zadel of ook wel achter de zijkappen. Als je het filter hebt gevonden en vrijgemaakt, kun je het deksel verwijderen. Let op: Onthoud goed hoe het filter is ingebouwd of maak een foto voordat je het filterelement verwijdert.
02 – Reiniging van de filterkast
Reinig de kast aan de binnenkant met een stofzuiger en veeg deze schoon met een schone, pluisvrije doek.
03 – Reiniging van het filterelement
Afhankelijk van het filtertype wordt de filterinzet gereinigd. In ons voorbeeld reinigen wij een permanent luchtfilter.
04 – Installatie van het gereinigde filter
Bij het inbouwen van het gereinigde filter moet de vorige inbouwpositie goed in acht worden genomen. Meestal hebben luchtfilters een markering TOP-BOVEN. De afdichtkant moet rondom naadloos aansluiten op de behuizing, zodat de motor geen ongefilterde valse lucht kan aanzuigen. Rubberen randen kunnen een beetje worden ingevet, zodat eventueel vuil blijft steken.
05 – Externe afwijkingen controleren
Bij onderhoud aan het luchtfilter moet ook een blik op de ruimte rondom het filter worden geworpen. Hebben zich daar bladeren opgehoopt of is een oude poetslap hier verzeild geraakt? Is de verbinding van de luchtfilterkast en de gasklepbehuizing perfect in orde, zitten alle klemmen vast, zitten de aanzuigrubbers op de goede plaats en zijn ze vrij van scheurtjes? Rubbers met scheurtjes moeten worden vervangen, anders bestaat er een risico dat de motor valse lucht aanzuigt, daardoor slechter draait en op den duur beschadigd kan raken.
Het Louis Technisch Centrum
Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.
Let op!
Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.
Bedankt voor je begrip.