Koopadvies voor tweedehandsmotoren
Klein budget maar grote dromen? Wat dacht je dan van een gebruikte motor? Hier vind je interessante info over de aankoop van een tweedehands exemplaar.
Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehandsmotor?
De markt voor tweedehands motoren is groot en soms behoorlijk onoverzichtelijk. En niet elke aanbieding houdt wat de verkoper belooft. Hier kom je te weten waar je bij het kopen van een tweedehands motor op moet letten.
Het hoeft niet altijd nieuw te zijn – wie geld wil besparen, een bepaald model of een specifieke klassieker of custombike zoekt, ontkomt niet aan de tweedehandsmarkt van particulieren. Ook actuele modellen zijn meestal al na een jaar duidelijk onder de nieuwprijs en daarbij vaak in zeer goede staat te krijgen.
Zoeken naar een tweedehandsvoertuig
Het aanbod is intussen uiterst breed: met een beetje geduld moet eigenlijk iedereen de bike van zijn dromen kunnen vinden. Neem daarom geen overhaaste koopbeslissing, ook niet wanneer je verliefd bent geraakt op een aanbieding. Controleer alles altijd zorgvuldig en rustig. Koop pas wanneer je echt overtuigd bent. Er zullen zich nog veel andere gelegenheden voordoen, als een andere aspirant-koper je voor is geweest!
Vooral bij oudere bikes moet zorgvuldig worden gecontroleerd welke waar de aanbieding voor zijn geld biedt en of de eigen technische capaciteiten voldoende zijn om evt. noodzakelijke reparatiewerkzaamheden te verrichten: want anders wordt het snel duur. Heb van het begin af aan zoveel mogelijk voor jezelf op een rijtje wat je zoekt: "gewoon iets om te rijden", "goede gebruikte staat", "bijzondere details", "perfecte originele staat", jouw "gedroomde ombouw" of de "basis" voor je eigen ombouw- of restauratieproject.
Overweeg in elk geval welke reparaties na aankoop absoluut noodzakelijk zijn en hoe hoog daarnaast de kosten voor gewenste veranderingen uitvallen.
Een bike die zowel optisch als technisch twijfelachtig is, vormt beslist geen goede basis voor de gecustomizede "motor van je dromen". Hier moet ofwel een echt overtuigende techniek of een echte look volgens de wensen lokken – of er moet van het begin af aan duidelijk zijn dat de aanbieding buitengewoon goed is en volledig nieuw opbouwen daarom mogelijk "loont". Maar pas op: bijna iedere nieuwe opbouw valt duurder uit dan gepland.
Bezichtiging en proefrit
Bedenk al vóór de bezichtiging wat je voornaamste verwachtingen precies zijn en neem liefst een deskundige metgezel mee – twee paar ogen zien meer dan één! Ook wanneer je maar een onderdelendrager voor een project zoekt, is het altijd gunstig, wanneer je vóór de koop een proefrit kunt maken.
Niet alle gebreken kunnen bij een stilstaande motor worden vastgesteld (bijv. een haperende versnellingsbak, scheefgetrokken remschijven, een frame dat bij hoge snelheden de neiging heeft om te pendelen, enz.). Controleer hier bovendien ook altijd of het bewijs van eigendom correct geleverd is, frame- of motornummers echt zijn, aan het onderstel laswerkzaamheden zijn uitgevoerd die niet werden gekeurd, en of ombouwdelen voorzien zijn van een certificaat of ten minste voor een individuele goedkeuring door de TÜV-keuring komen. Is het voertuig schadevrij? Is er iets wat wijst op een ongeval? Zitten er bijvoorbeeld krassen op delen van de kuip of het onderstel? Wil de verkoper schriftelijk bevestigen dat het voertuig schadevrij is?
Marktprijzen vind je in de actuele ANWB/Bovag koerslijst (of "Schwacke-Liste Zweirad" voor informatie in het Duits voor modellen tot 10 jaar oud). Oude bikes zijn vaak populair onder liefhebbers. Het bijbehorende prijsniveau kunt je achterhalen via gespecialiseerde tijdschriften of op internetveilingen voor gebruikte motoren. Ook wanneer particulier aangeboden bikes gewoonlijk het goedkoopst te krijgen zijn, zouden vooral technisch minder onderlegde geïnteresseerden als alternatief toch eens de aanbiedingen van de dealers moeten bekijken.
Goed om te weten: als er binnen de eerste zes maanden na de koop een groot technisch probleem opduikt, kan dit worden aangemerkt als een probleem dat al bestond bij de overdracht. Na die tijd moet de koper aantonen dat een gebrek al bij de overdracht aanwezig was. Daarom testen dealers hun gebruikte motoren meestal vóór de verkoop, zodat je meer zekerheid hebt dan bij koop van een particulier.
Van een dealer of een particulier?
Ook wanneer particulier aangeboden bikes gewoonlijk het goedkoopst te krijgen zijn, zouden vooral technisch minder onderlegde geïnteresseerden als alternatief toch eens de aanbiedingen van de dealers moeten bekijken. Als commerciële verkoper zijn deze wettelijk verplicht een garantie van een jaar op het product te geven. Dat geldt ook wanneer de dealer een extra garantie voor een gebruikt voertuig geeft.
Maar zorg dat ook duidelijk is of de dealer garant staat voor een eigen motor die hij via zijn bedrijf verkoopt of dat hij in consignatie het eigendom van een particulier aanbiedt. Ook al is voorgeschreven dat de machines van tevoren grondig worden gecontroleerd, blind vertrouwen valt niet aan te bevelen. Een uitgebreide proefrit is in ieder geval raadzaam.
De consumentvriendelijke wettelijke bescherming heeft ook een keerzijde: oudere en goedkope machines zul je bij de dealer zelden aantreffen, omdat die verkopen voor hem te veel risico's met zich meebrengen.
Koopcontract
Als de koop tot stand komt, dan is een zorgvuldig opgestelde koopovereenkomst aan te raden, vooral wanneer het voertuig op een later tijdstip moet worden afgehaald. Maak nauwkeurige afspraken over de betaalwijze en de inhoud van de koop (accessoires, reserveonderdelen enz.). Noteer kilometerstanden, motorrevisies enz., zorg ervoor dat je het serviceboekje of eventuele kwitanties in handen krijgt. Vraag bij speciaal lakwerk naar de kleurcode, dit maakt latere lakreparaties gemakkelijker.
In het servicegedeelte van www.louis.nl vind je een voorbeeldcontract en ook een uitgebreide checklist die je kunt afdrukken(Taal Engels). De checklist (hoofdpunten: bezichtiging in stilstand, proefrit en papieren) helpt je om eventuele gebreken aan het aangeboden voertuig te ontdekken en mee te overwegen. Dat kan een goede basis zijn voor het definitieve kostenplaatje.
Vergelijk nauwkeurig het chassisnummer
En ten slotte: vergelijk nauwkeurig het chassisnummer (evt. ook motornummer) van het kentekenbewijs, de koopovereenkomst en het voertuig.
Een importvoertuig herkennen
Passen in de catalogus vermelde reserveonderdelen met dezelfde typeaanduiding (bijv. SC 50, Honda Fireblade) niet op je voertuig, dan zou dit kunnen liggen aan het feit dat je voertuig een geïmporteerd voertuig (ook wel "grijze import" genoemd) is.
Importvoertuigen kunnen andere verlichting of banden hebben die op de Europese markt niet verkrijgbaar zijn en dus omgebouwd moeten worden. Let op: Ook motoren voor de Europese markt zijn in Duitsland soms niet toegestaan omdat ze niet voldoen aan de Duitse verkeerswet, bijvoorbeeld koplampen voor linksrijdend verkeer. Meer over dit onderwerp vind je in onze tip APK-controle en EU-wetgeving. Schraubertipp HU-Check und EU-Recht.
Importvoertuigen
Staan in het kentekenbewijs bij de sleutelnummers onder 2.2 (in het oude kentekenbewijs onder 3) alleen nullen, dan gaat het om "grijze import".
Voertuig voor de Europese markt
Staat in het kentekenbewijs bij de sleutelnummers onder 2.2 (in het oude kentekenbewijs onder 3) een nummer met meerdere cijfers (0– 9), dan gaat het om een voertuig van de Europese markt!
Het Louis Technisch Centrum
Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.
Let op!
Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.
Bedankt voor je begrip.