Remschijven vervangen

Goede remmen zijn in het wegverkeer van levensbelang. Daarom is een regelmatige controle van het remsysteem een absolute noodzaak voor iedere motorrijder, en niet alleen bij een tweejaarlijkse keuring.

How To: Basis Motoronderhoud - Remschijven vervangen (Louis X Motorrijders.nl)
Louis How To Videos

Let op: De video's zijn in het Duits.


Let op: Werkzaamheden aan het remsysteem mogen volgens de volgende instructies alleen zelf worden uitgevoerd door 'hobbymonteurs' met voldoende vakkennis. Neem geen risico's met je veiligheid! Als je niet absoluut zeker bent van je vaardigheden op dit gebied, laat werkzaamheden aan het remsysteem dan altijd over aan een professionele werkplaats! 

Remschijven op de motor vervangen

'Stevig kunnen remmen' is in het wegverkeer van tegenwoordig van levensbelang. Daarom is een regelmatige controle van het remsysteem een absolute noodzaak voor iedere motorrijder, en die moet vaker worden uitgevoerd dan bij een tweejaarlijkse keuring. Bij onderhoud van het remsysteem hoort naast vervanging van verouderde remvloeistof en het vervangen van versleten remvoeringen ook een controle van de remschijf. Iedere remschijf heeft een minimumdikte die door de fabrikant is voorgeschreven en in acht genomen moet worden. Deze dikte moet met een schroefmicrometer worden gecontroleerd, niet met een schuifmaat, want op de rand van de remschijf ontstaat door slijtage een klein uitstekend randje dat bij meting met een schuifmaat in onjuiste waarden zou resulteren. 

De remschijf moet niet alleen worden vervangen wanneer een slijtagegrens wordt overschreden. Bij hoge remkrachten bereiken remschijven temperaturen tot 600°C. 

Vooral door temperatuurverschillen tussen de buitenring en de bevestiging in het midden van de remschijf ontstaan er verschillen in warmte-uitzetting die kunnen leiden tot vervorming van de schijf. Extreme temperaturen kunnen ook tijdens normaal gebruik optreden. Bij ritten bergafwaarts (meestal ook nog met zware bepakking en een bijrijder) kunnen de temperaturen door voortdurend remmen tot duizelingwekkende hoogten stijgen. Vaak veroorzaken vastzittende remklauwzuigers hoge temperaturen en door continu contact met de remvoering slijten de schijven extreem hard. Ook daarbij kunnen de schijven vervormd raken, vooral de typen met een grote diameter en een vaste ophanging. 

Bij moderne motoren worden de goedkopere vaste schijven ingezet wanneer de remmen relatief licht worden belast. Volgens de laatste stand der techniek hebben zwevende schijven op de vooras de voorkeur, omdat ze de volgende voordelen bieden: 

  • een lagere roterende massa verhoogt de controle
  • lagere ongeveerde massa
  • betere aanpassing van de materialen aan de eisen
  • spontaner aangrijpen van de rem 
  • lagere neiging van de remschijf tot vervorming

Zwevende remschijven hebben een binnenring die op de wielnaaf wordt geschroefd, bewegende 'floaters' zorgen voor een verbinding met de buitenring waarop de remvoeringen aangrijpen. Als deze verbinding een axiale speling van meer dan 1 mm heeft, klappert de remschijf en moet deze worden vervangen. Iedere radiale speling produceert een soort 'naloop' bij het remmen en wordt ook door de keuringsinstantie TÜV als gebrek beoordeeld.

Wanneer een remschijf wegens vervorming wordt vervangen, moeten ook de volgende mogelijke oorzaken van de vervorming worden gecontroleerd, omdat de remschijf misschien niet parallel staat ten opzichte van de remzuigers in de remklauw.

  • Is de voorvork correct ingesteld/vervormingsvrij gemonteerd? 
  • Is de positie van het remsysteem in orde (remklauw origineel resp. geschikt voor het voertuig, bij de montage optimaal uitgelijnd met de remschijf)? 
  • Sluiten de remschijven absoluut vlak aan op de naaf (een oneffen pasvlak kan bijv. ontstaan door lak- of Loctiteresten)?
  • Draait het wiel correct over de wielas en midden in de voorvork?
  • Is de bandenspanning in orde? 
  • Is het wiellager in orde? 

Maar de remschijf moet niet alleen worden vervangen wanneer de slijtagegrens van de remschijf overschreden is, deze vervormd is of de floaters versleten zijn. Ook een sterk gegroefd oppervlak leidt tot een merkbaar slechtere werking van de remmen – en ook dan helpt alleen vervanging van de schijf. Bij dubbele remschijven moeten altijd beide remschijven worden vervangen.

Voor een optimaal werkende rem met de nieuwe remschijf moet deze altijd worden gemonteerd met nieuwe remvoeringen. Zelfs als de oude remvoeringen de slijtagegrens nog niet hebben bereikt, kunnen ze niet meer worden gebruikt, want het oppervlak heeft zich aangepast aan het slijtagebeeld van de oude schijf en zou niet meer optimaal aansluiten op de nieuwe schijf. Dat zou leiden tot een slecht werkende rem en een verhoogde slijtage van de nieuwe schijf.

Controleer aan de hand van de meegeleverde ABE-informatie of de aangeschafte remschijf wat betreft het toepassingsbereik is vrijgegeven voor het betreffende voertuig. Gebruik voor de montage alleen geschikt gereedschap. Voor het correcte aanhalen van de schroeven van de remschijf en remklauw moet je beschikken over een momentsleutel. Je vindt de aanhaalmomenten en voertuigspecifieke gegevens over het remsysteem van je voertuig in een werkplaatshandboek voor je model, en anders informeer je bij een contractwerkplaats. 


Remschijven vervangen – aan de slag

Stap 1: Motor opbokken, remklauwen losmaken en ophangen

Stap 1: Motor opbokken, remklauwen losmaken en ophangen

01 – Motor opbokken, remklauwen losmaken en ophangen

Zet de motor eerst stevig op de bok, zodat het wiel waaraan je werkt is ontlast. Gebruik daarvoor een montagelift als de bike niet beschikt over een middenbok. Maak eerst de remklauw(en) los van het bevestigingspunt en vervang de remvoeringen volgens de sleuteltip Remvoeringen. Hang de betreffende remklauw dan bijv. met een geïsoleerde draad zo aan het voertuig, dat deze niet in de weg zit bij de daaropvolgende uitbouw van het wiel. Laat de klauw niet gewoon aan de remleiding schommelen.


Stap 2: Wiel verwijderen

Stap 2: Wiel verwijderen

02 – Wiel verwijderen

Maak de wielas los en haal het wiel uit de voorvork/de achterbrug. Als je de wielas niet gemakkelijk los krijgt, kijk je eerst of deze nog geborgd is met bijv. extra klemschroeven. Als je de schroeven nog steeds niet los krijgt, kun je de sleuteltip Schroeven losdraaien raadplegen.


Stap 3: Bevestigingsschroeven van de remschijf losdraaien

Stap 3: Bevestigingsschroeven van de remschijf losdraaien

03 – Bevestigingsschroeven van de remschijf losdraaien

Leg het wiel op een geschikt werkvlak en draai de bevestigingsschroeven van de remschijf kruislings los. Gebruik vooral voor vastzittende inbusschroeven goed passend kwaliteitsgereedschap en zorg dat dit zo diep mogelijk in de inbus steekt. Als de koppen van de schroeven eenmaal zijn beschadigd zodat gereedschap er geen grip meer op krijgt, wordt het verwijderen van schroeven een probleem. Als de schroeven heel stevig vastzitten, helpt de aanvoer van warmte met een föhn en een tik met een hamer op het gereedschap vaak om de schroef los te krijgen. Als de inbus in de kop van een schroef is stukgedraaid, kan dit eventueel worden opgelost door een bit van één maat groter erin te slaan en daarmee de schroef los te draaien. 


Stap 4: Oude remschijf verwijderen

Stap 4: Oude remschijf verwijderen

04 – Oude remschijf verwijderen

Neem de oude remschijf/remschijven van de naaf en reinig het pasvlak. Oneffenheden (lakresten, Loctiteresten, enz.) moeten worden verwijderd. Dit is een goed moment om ook de velg en de as makkelijk schoon te maken. Als de as roest vertoont, kun je de roest bijv. met schuurpapier verwijderen.


Stap 5: Nieuwe remschijf plaatsen en bevestigen

Stap 5: Nieuwe remschijf plaatsen en bevestigen

05 – Nieuwe remschijf plaatsen en bevestigen

Plaats nu de nieuwe remschijf/remschijven. Haal de bevestigingsschroeven volgens de instructies van de fabrikant met het opgegeven aanhaalmoment kruislings aan. Sterk gecorrodeerde of beschadigde originele bevestigingsschroeven moeten worden vervangen door nieuwe exemplaren. 


Let op: Als de fabrikant het gebruik van schroefborgmiddel aanbeveelt, moet dit zorgvuldig en met mate worden aangebracht. Er mag in geen geval borgvloeistof onder het pasvlak van de remschijf terechtkomen, omdat de schijf anders niet parallel wordt geplaatst, wat kan leiden tot 'trillen' bij het remmen. Het wiel en de remklauw worden in omgekeerde volgorde van de demontage ingebouwd. Smeer vóór het inbouwen een dun laagje vet op de wielas, zodat deze niet kan vastroesten. Let aan de voorkant op de draairichting van de band en haal alle schroeven aan met het aanhaalmoment dat de fabrikant heeft voorgeschreven.


Stap 6: Controle van rem en wiel

Stap 6: Controle van rem en wiel

06 – Controle van rem en wiel

Controleer voordat je de handremcilinder bedient dat er in de remvloeistofhouder voldoende plaats is voor een hoger niveau. Door de nieuwe voeringen en schijven wordt de vloeistof uit het systeem naar boven gedrukt en de maximummarkering mag niet worden overschreden. Bedien de hoofdremcilinder om de schijfremvoeringen te laten aangrijpen. Controleer het drukpunt van de remmen. Controleer of het wiel vrij kan draaien nadat je de rem hebt losgelaten. Als de rem slipt, is er misschien een montagefout gemaakt of klemmen de remzuigers in de klauw.

Let op: Het oppervlak van de remvoeringen mag bij de werkzaamheden niet in aanraking komen met vet, pasta, remvloeistof of andere chemicaliën. Remschijven moeten met remmenreiniger worden schoongemaakt als er dergelijk vuil op is gekomen. 


Let op: Tijdens de eerste 200 km moeten de nieuwe remschijven en -voeringen worden ingereden. In die tijd moet (als de rijomstandigheden het toelaten) krachtig en langdurig remmen worden vermeden. Ook moet de rem niet 'slippen', want dat kan leiden tot oververhitting van de remvoeringen waardoor ze hun wrijvingswaarde verliezen.  


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar